logo

Søk

Du er her:

Vil binde Norge sammen

Totalt sett har neppe Albania en bedre veistandard enn Norge. Men når det gjelder kvaliteten på hovedveiene mellom de største byene, ligger Albania fortsatt langt foran Norge. OFV vil binde Norge sammen med et sikkert og effektivt hovedveinett.



- Vi har både mulighet og midler til å snu situasjonen. Det er på høy tid å prioritere bygging av et moderne, trafikksikkert og effektivt hovedveinett som binder landsdelene og våre største byer bedre sammen. Norge som samfunn vil tjene på dette, sier næringspolitisk direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Vilrid Femoen.

Prioriterer ulikt
For et par siden skapte Albanias moderne motorveisystem store overskrifter i norske aviser, og enkelte politikere mente Norge hadde mye å lære.
Avisen «Vegen og vi», som utgis av Statens vegvesen, besøkte nylig Albania, og kunne konstatere at det fortsatt er topp kvalitet på nettet av hovedveier mellom de største byene - og at de er bygget i ekspressfart. Kjører man derimot av motorveien, er kvaliteten på veinettet dårlig. Årsaken til forskjellene på motorveistandarden i Albania og Norge, er blant annet at Norge prioriterer annerledes enn albanerne
Målt effektivitet
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har tidligere presentert en undersøkelse om veistandarden i Europa. Undersøkelsen målte effektiviteten på hovedveinettet, ikke veistandarden generelt.
- Det kan virke som om det har bredt seg en oppfatning av at veistandarden i Albania er generelt bedre enn i Norge. Det er vel neppe riktig. Men når det gjelder veistandarden mellom de største byene i landet, er det ingen tvil om at Albania ligger langt foran Norge, sier næringspolitisk direktør, Vilrid Femoen, i en kommentar til saken i «Vegen og vi».

Trafikkultur og sikkerhet
- I Norge har vi i lang tid prioritert fastlandsforbindelser, undersjøiske tunneler og spektakulære broer. Her er vi i verdensklasse, og hele Norge har tilgang til et offentlig veinett. Men effektiviteten på vårt riksvveiveinett er alt annet enn fullkomment. Her har vi mye å lære både av Albania, Kroatia og andre land, sier Femoen.
Hun peker på at vi er i verdenstoppen når det gjelder trafikksikkerhet, men at dette henger mer sammen med vår trafikkultur og bilsikkerhet enn satsing på veistandard. For målt i effektivitet ligger Norge helt i bunnsjiktet i europeisk sammenheng.

Har det som skal til
- Vi har midlene, kompetansen og mulighetene vi trenger for å løfte Norge opp i topp når det gjelder europeisk veikvalitet og standard. Det som først og fremst trengs nå, er vilje til å prioritere og tenke langsiktig. Tiden er moden for å tenke annerledes, slik at vi for alvor kan prioritere bygging av et moderne, trafikksikkert og effektivt hovedveinett som binder sammen landsdelene og våre største byer, sier Vilrid Femoen.
 

Les artikkelen i Vegen og vi her.


Gjennomsnittlig kjørefart med bil (km/t) mellom de største/viktigste byene i 12 europeiske land (2009)

 

Frankrike 110,3
Tyskland 109,0
Portugal 98,8
Østerrike 98,3
Danmark 97,3
Storbritannia 96,0
Sveits 91,8
Sverige 88,1
Finland 78,4
Irland 74,4
Polen 71,9
Norge 68,3
Albania 65,5


Også Aftenposten og VG har omtalt veinettet i Albania.

(Foto: Vegen og vi. Publisert 05.12.2012)
 

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Jernbanetorget 4A  0154 OSLO
Telefon: +47 24 11 12 30
Epost: firmapost@ofv.no