Bompenger som supplement
OFV mener i utgangspunktet at veibygging er statens ansvar. Likevel erkjenner vi at bompenger i mange tilfeller er nødvendige for å realisere viktige veiprosjekter.
Vår holdning er klar:
- Bompenger skal kun være et supplement, og bør ikke overstige 50 prosent av totalkostnaden.
- Innkrevingen bør starte først når veien står ferdig.
- Midlene bør i hovedsak brukes til selve veibyggingen.
- Bompengeselskapene må driftes kostnadseffektivt.
- Det må være statlig styring av bomprosjektene på riksveinettet.
Fremtidens veiprising
Nye mobilitetsmønstre og mer klimavennlige kjøretøy gjør at dagens avgiftssystem må videreutvikles. OFV støtter en kilometerbasert veibruksavgift for nullutslippskjøretøy, mens avgiften på drivstoff kan videreføres for kjøretøy med forbrenningsmotor.
Dette er viktig for å sikre rettferdighet – og for at alle som bruker veien bidrar til å dekke kostnadene ved ulykker, kø, slitasje og miljøpåvirkning.
Enkelt, rettferdig og bærekraftig
Et fremtidig system må være oversiktlig, forståelig og personvernvennlig. Det må være lett for bilistene å vite hva de betaler for, samtidig som systemet legger til rette for en moderne bilpark og ny teknologi.
OFV mener det er viktig å utvikle et avgiftssystem som gir:
- Forutsigbarhet for brukerne
- Grunnlag for investeringer i trygg og bærekraftig mobilitet
- Like konkurransevilkår for næringstransport
Bompenger skal kun være et supplement, og bør ikke overstige 50 prosent av totalkostnaden.
OFV
OFVs forslag til tiltak
- Innføre kilometerbasert veibruksavgift for nullutslippskjøretøy
- Beholde dagens drivstoffbaserte avgift for biler med forbrenningsmotor
- Sikre at systemet er brukervennlig og ivaretar personvernet
- Utforme avgiftssystemet slik at det støtter innfasing av ny teknologi og sikkerhetsutstyr
- Beholde dagens bompengeordning som et supplement til statlig finansiering
- Utrede veiprising for tungtransport, med vekt på rettferdighet og effekt
- Gi buss i rute fritak fra veibruksavgift
- Redusere bompenger for næringstransport utenfor rushtid
Et smart avgiftssystem gjør det lettere å bygge og bruke trygge, gode veier – i hele landet.