Vårt langstrakte land knyttes sammen av veiene
Uten veier stopper Norge. All transport begynner og slutter på en vei – og det gjelder både for folk, varer og tjenester. Selv om kollektivtransport, sykling og gåing er viktig, vil vei fortsatt være hovedpulsåren i norsk transport – i både by og distrikt.
Trygge og effektive veier er like viktig for klimakutt og grønne løsninger, som for beredskap og verdiskaping.
Store forskjeller – like behov
Det norske veinettet består av riksveier, fylkesveier og kommunale veier – med store variasjoner i standard. Mange steder er veiene preget av slitasje, dårlig dekke og svak vinterdrift. Enkelte strekninger er rasutsatt eller utrygge. Dette går ut over sikkerheten – og fører til både forsinkelser og store kostnader.
OFV mener at veistandard, trafikksikkerhet og fremkommelighet ikke skal variere med geografi. Alle skal ha like trygge veier – uansett hvor i landet de bor.
Et kostbart vedlikeholdsetterslep
Mye av veinettet er i dårlig teknisk stand. Etterslepet på vedlikehold har vokst over tid, og det investeres for lite i fornying. Konsekvensen er forfall, hyppige reparasjoner og større sårbarhet ved ekstremvær.
Veier som forfaller rammer ikke bare hverdagen – men også samfunnssikkerheten.
OFVs forslag til tiltak
For at veinettet skal bli tryggere, mer bærekraftig og økonomisk effektivt, foreslår OFV blant annet:
- Felles regelverk og krav til veistandard – uavhengig av hvem som eier veien
- Nasjonal prioritering av vedlikehold, fornying og skredsikring
- Et eget nasjonalt program for opprustning av fylkesveiene
- At fylkesveiene blir en del av Nasjonal transportplan
- Jevnlige tilstandsrapporter og analyser av samfunnskostnader ved forfall
- Likere rammevilkår og porteføljestyring for Statens vegvesen og Nye Veier
- Bedre planlegging i korridorer som krysser fylkesgrenser
- Forrang for kollektivtransport i rushtiden
- Balanse mellom kjøretøy og kollektiv i byområder
Bedre veier er bra for mennesker, miljø og næringsliv.
Bedre veier er bra for mennesker, miljø og næringsliv.