Veinettet

Veiene er livsnerven i samfunnet vårt.


De er avgjørende for at folk skal komme seg trygt frem, varer skal leveres, nødetater skal rekke frem i tide, og lokalsamfunn skal fungere.

Veinettet

Vårt langstrakte land knyttes sammen av veiene

Uten veier stopper Norge. All transport begynner og slutter på en vei – og det gjelder både for folk, varer og tjenester. Selv om kollektivtransport, sykling og gåing er viktig, vil vei fortsatt være hovedpulsåren i norsk transport – i både by og distrikt.

Trygge og effektive veier er like viktig for klimakutt og grønne løsninger, som for beredskap og verdiskaping.

Store forskjeller – like behov

Det norske veinettet består av riksveier, fylkesveier og kommunale veier – med store variasjoner i standard. Mange steder er veiene preget av slitasje, dårlig dekke og svak vinterdrift. Enkelte strekninger er rasutsatt eller utrygge. Dette går ut over sikkerheten – og fører til både forsinkelser og store kostnader.

OFV mener at veistandard, trafikksikkerhet og fremkommelighet ikke skal variere med geografi. Alle skal ha like trygge veier – uansett hvor i landet de bor.

Et kostbart vedlikeholdsetterslep

Mye av veinettet er i dårlig teknisk stand. Etterslepet på vedlikehold har vokst over tid, og det investeres for lite i fornying. Konsekvensen er forfall, hyppige reparasjoner og større sårbarhet ved ekstremvær.

Veier som forfaller rammer ikke bare hverdagen – men også samfunnssikkerheten.

OFVs forslag til tiltak

For at veinettet skal bli tryggere, mer bærekraftig og økonomisk effektivt, foreslår OFV blant annet:

  • Felles regelverk og krav til veistandard – uavhengig av hvem som eier veien
  • Nasjonal prioritering av vedlikehold, fornying og skredsikring
  • Et eget nasjonalt program for opprustning av fylkesveiene
  • At fylkesveiene blir en del av Nasjonal transportplan
  • Jevnlige tilstandsrapporter og analyser av samfunnskostnader ved forfall
  • Likere rammevilkår og porteføljestyring for Statens vegvesen og Nye Veier
  • Bedre planlegging i korridorer som krysser fylkesgrenser
  • Forrang for kollektivtransport i rushtiden
  • Balanse mellom kjøretøy og kollektiv i byområder

Bedre veier er bra for mennesker, miljø og næringsliv.

Bedre veier er bra for mennesker, miljø og næringsliv.