En bilpark i rask endring
Norge er i front når det gjelder overgang til elektriske og utslippsfrie biler. Likevel gjenstår det mye før hele bilparken er grønn. Utskiftingstakten er fortsatt lav, og mange eldre kjøretøy med høyt utslipp er i daglig bruk.
OFV mener det må utarbeides en nasjonal plan for overgang til lav- og nullutslippsbiler – som omfatter hele bilparken, ikke bare nybilsalget. Insentivene må være tydelige og stabile, og det må tilrettelegges for alle typer klimavennlig drivstoff.
Et veikart for et lavutslippssamfunn
God veiplanlegging kan bidra til lavere utslipp. Der veier bygges for å sikre jevnere trafikkflyt, reduseres både utslipp og drivstofforbruk. Likevel er det for få prosjekter som faktisk legger til rette for dette. Redusert veikapasitet brukes ofte som klimatiltak – uten å vurdere de samlede effektene for samfunnet.
OFV mener at veinettet må utvikles med klima og mobilitet i balanse – ikke i konflikt.
Infrastruktur som støtter klimamål
Skal hele transportsektoren bli utslippsfri, må vi ha et robust og nasjonalt dekkende ladenettverk – også for tungtransport. Det samme gjelder for hydrogen og biogass.
I dag er tilbudet ujevnt og fragmentert. For å lykkes må infrastrukturen for alternative drivstoff bygges raskere og smartere – og det må være trygt og enkelt å bruke den.
Klimabudsjett og bærekraftige anleggsplasser
Veiprosjekter må bidra til klimamålene – ikke svekke dem. Det betyr at store utbygginger må ha egne klimabudsjett og stille krav til fossilfrie anleggsplasser. Myndighetene må vurdere både risiko og utviklingsbehov – og støtte innfasingen av ny teknologi på en trygg og samfunnsøkonomisk måte.
Der veier bygges for å sikre jevnere trafikkflyt, reduseres både utslipp og drivstofforbruk.
Bil og kollektiv
Kollektivtransport er avgjørende for å redusere kø og utslipp, spesielt i byene. Når flere reiser kollektivt, frigjøres kapasitet på veiene – noe som gagner både næringstrafikk og privatbilisme.
OFV støtter målet om at all vekst i persontransport i byene skal tas med kollektiv, sykkel og gange, men vi mener det ikke må skje på bekostning av fremkommelighet og trygghet for dem som må bruke bil.
En balansert transportpolitikk gir både bedre byliv og bedre mobilitet – for alle.
OFV støtter målet om at all vekst i persontransport i byene skal tas med kollektiv, sykkel og gange, men vi mener det ikke må skje på bekostning av fremkommelighet og trygghet for dem som må bruke bil.
OFVs forslag til tiltak
- Veier må bygges klimavennlig, og etterslepet må tas igjen for å redusere utslipp
- Store prosjekter bør ha eget klimabudsjett og krav om fossilfrie anlegg
- En plan må utarbeides for hele bilparken, ikke bare nybilsalget
- Det må etableres et nasjonalt ladenettverk, også for tungtransport
- Tydelige insentiver for klimavennlig teknologi må videreføres
- Alternative drivstoff (hydrogen, biogass, el) må få reell infrastrukturstøtte
- Samfunnsøkonomiske vurderinger må inkludere klimaeffekter og beredskap
- Nullvekstmålet må ikke undergrave mobilitet eller byenes behov for fremkommelighet
- Bygge ut store kollektivsystemer i egne traseer i de største byene
- Sørge for god sameksistens mellom kollektivtransport og biltrafikk
- Tilrettelegge for gode omkjøringsveier og effektive kollektivløsninger
- Styrke trafikksikkerheten for myke trafikanter – også i byene
Veiene skal ikke bare ta oss frem – de skal ta oss fremover.